• ورود کاربران
  • ثبت نام

ابزارهای مالی بازار سرمایه

ابزارهای مالی بازار سرمایه

نظر دیگران :              2 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزشکار قیمت
موضوع ابزارهای مالی بازار سرمایه
پی دی اف صفحات 32 26000
حجم فایل پی دی اف 5 MB
تخفیف 0
هدیه
پاورپوینت صفحات 32 196000
حجم فایل پاورپوینت 1.2 MB
تخفیف 0
هدیه

 

دسته بندی ابزارهای مالی بازار سرمایه: 

در فایل مربوطه که در قالب پی دی اف و پاورپونت برای شما عزیزان تهیه گشته، به توضیح عناوین زیر پرداختیم:

  1. تعریف اوراق بهادار بازار سرمایه 
  2. انواع اوراق بهادار بازار سرمایه
  3. تعریف اوراق سهام
  4. تامین مالی از طریق وام بانکی در چرخه عمر کسب و کار
  5. انواع طبقه بندی سهام عادی
  6. تعریف انواع اوراق بهادار از منظر مشخص بودن مالکیت
  7. تعریف انواع اوراق سهام از منظر تمرکز مالکیت
  8. تعریف انواع اوراق سهام از منظر پرداخت ارزش سهم
  9. تعریف انواع اوراق سهام از منظر حقوق مالک
  10. روش های عرضه عمومی سهام عادی
  11. فرایند عملیاتی پذیره نویسی سهام مشمول ثبت نزد سازمان
  12. شرکت های سهامی عام معاف از ثبت نزد سازمان بورس
  13. مندرجات ورقه سهم
  14. ابزارهای مالی بازار سرمایه با سود ثابت
  15. انواع ابزارهای مالی بازار سرمایه با سود ثابت
  16. تعریف اوراق بهادار دولتی مرکزی
  17. تعریف اوراق بهادار نهادهای دولتی
  18. تعریف اوراق بهادار شرکتی
  19. تعریف اوراق بهادار شهرداری ها
  20. تامین مالی از طریق اوراق بهادار شرکتی در چرخه عمر چگونه است؟
  21. بررسی تطبیقی اوراق از منظر ریسک و بازده
  22. بررسی ریسک تامین مالی و استراتژی  مناسب مدیریت آن
  23. ابزارهای مالی مشتقه بازار سرمایه
  24. تعریف قراردادهای آتی (استاندارد)
  25. تعریف پیمان های آتی 
  26. وجوه تمایز قراردادهای آتی و پیمان های آتی
  27. تعریف تاخت (معاوضه)
  28. تعریف اختیار معامله
  29. تعریف منتج از سهام
  30. بررسی تطبیقی اوراق از منظر ریسک و بازده
مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
ابزارهای مالی بازار سرمایه
فایل پی دی اف قیمت : 26000 تومان
فایل پاورپوینت قیمت : 196000 تومان

معرفی ابزارهای مالی بازار سرمایه

دسته بندی ابزارهای مالی بازار سرمایه

تعریف اوراق بهادار بازار سرمایه :

انواع اوراق بهادار بازار سرمایه:

  1. سهام عام
  2. سهام ممتاز:
  1. ممتاز اولویتی
  2. ممتاز جمع شونده
  3. ممتاز قابل تبدیل
  4. ممتاز قابل بازخرید
  5. ممتاز مشارکتی
  6. ممتاز با نرخ شناور
  1. اسناد خزانه
  2. اوراق بهادار نهادهای دولتی:
  1. اوراق دولتی
  1. اوراق حمایتی
  1. اوراق بهادار شهرداری ها:
  1. اوراق درآمدزا
  2. قرضه عمومی
  1. اوراق بهادار شرکتی
  1. بدون تضمین
  2. قرضه رهنی
  3. قابل تبدیل
  1. قرارداد آتی
  2. پیمان آتی
  3. قرارداد تاخت
  4. اختیار معامله:
  1. اختیار خرید
  2. اختیار فروش
  1. منتج از سهام:
  1. حق تقدم
  2. اوراق بهادار قابل تبدیل

 

تعریف اوراق سهام:

این اوراق متداول‌ترین اوراق مورد معامله می باشند که به آن اوراق با سود باقیمانده نیز می‌گویند. در شرکت‌های سهامی، سرمایه شرکت به تکه‌های مساوی تقسیم می‌شود که هرکدام دارای ارزش برابر (1000 ریال در ایران) هستند.

مجموع ارزش سهام، سرمایه شرکت را تشکیل می دهد و صاحب هر سهم که سهامدار نامیده می‌شود بدون موافقت مسئولین شرکت اجازه هر گونه دخل و تصرف در سهم یا سهام خویش را دارد بعنوان مثال می تواند نسبت به فروش، وثیقه یا ودیعه‌گذاران آن اقدام نماید و همچنین از طرف بستانکاران شرکت عنداللزوم با حکم قضایی ضبط یا توقیف شود .

 

تامین مالی از طریق وام بانکی در چرخه عمر کسب و کار:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

انواع طبقه بندی سهام عادی:

تعریف انواع اوراق بهادار از منظر مشخص بودن مالکیت

سهام بی‌نام: اگر در برگه سهم نام کسی به عنوان صاحب سهام درج نشده باشد و یا این برگه در دفتر سهم شرکت به نام کسی ثبت نشده باشد، این سهم یک سهام بی‌نام است. اینگونه سهام در قانون تجارت، تابع قوانین در وجه اسناد حامل است. در واقع برای انتقال اعتبار این برگه سهم به فردی دیگر، سهامدار نیازی به انجام هیچ‌گونه تشریفات و قراردادی ندارد و ارزش سهام متعلق به کسی است که ورقه سهام را در اختیار دارد.

سهام با نام: سهامی است که نام مالک آن در برگه سهم یا در دفتر سهم شرکت ثبت شده باشد. انتقال این نوع از سهام باید طبق ماده 40 لایحه قانونی مصوب، در دفتر ثبت سهم شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضا کند.

 

تعریف انواع اوراق سهام از منظر تمرکز مالکیت:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

تعریف انواع اوراق سهام از منظر پرداخت ارزش سهم:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

تعریف انواع اوراق سهام از منظر حقوق مالک:  

سهم عادی که در بورس تهران فقط از این نوع سهم معامله می‌شود، قسمتی از مالکیت شرکت است و تمام ریسک موجود در فعالیت اقتصادی شرکت را به میزان سهامی که سهامدار در اختیار دارد، شامل میشود. سهام ممتاز که در بازار مالی ایران و بورس تهران وجود ندارد نوعی سهم است که برخی ویژگی‌های اوراق قرضه و سهام عادی دارد. پیش از اینکه سود سهام عادی پرداخت شود، باید سود سهام ممتاز پرداخت شود. سود این نوع از سهم به طور ثابت پرداخت می‌شود و در مواردی که شرکت‌ قادر به پرداخت سود سهام نباشد، سود اینگونه سهم به صورت انباشته در سال‌های بعد پرداخت می‌شود.

سهام عادی :  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

سهام ممتاز و انواع آن:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

 

روش های عرضه عمومی سهام عادی:

سهام از دو طریق امکان عرضه به عموم و جذب سرمایه از محل سرمایه عمومی سرمایه‌گذاران را دارد. معمولاً شرکت‌ها ابتدا از طریق پذیره‌نویسی و سپس از طریق عرضه اولیه استراتژی تأمین مالی از طریق انشار سهام عمومی را اجرا می نمایند.

 

فرایند عملیاتی پذیره نویسی سهام مشمول ثبت نزد سازمان: (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

شرکت های سهامی عام معاف از ثبت نزد سازمان بورس:

  1. شركتهاي سـهامي عـام بـا هـر سـرمايه‌اي مشـروط بـه اينكـه تعـداد سـهامداران آنهـا مسـاوي يـا كمتـر از 35 سـهامدار باشـد از ثبـت نـزد سـازمان بـورس و اوراق بهـادار معـاف مي‌باشـند." (مصـوبة مـورخ 91/05/16 شوراي عالي بورس)
  2. شركت‌هاي سهامي عامي كه جمـع حقـوق صـاحبان سـهام آنهـا مسـاوي يـا كمتـر از مبلـغ 70 ميليـارد ريـال باشد از ثبت نزد سازمان معاف است. (مصـوبة مـورخ 95/09/17 هیئت مدیره سازمان)
  3. آن دسته از شركت‌هاي سـهامي عـام كـه تعـداد سـهامداران آن هـا مسـاوي يـا كمتـر از 100 سـهامدار و بـيش از 35 سـهامدار باشـد درصـورتي كـه حقـوق صـاحبان سـهام آن هـا مسـاوي يـا كمتـر از 200 ميليـارد ريـال باشد از ثبت نزد سازمان معاف است. (مصوبة مورخ 95/09/17 هيئت مديرة سازمان)

 

مندرجات ورقه سهم:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

ابزارهای مالی بازار سرمایه با سود ثابت: (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

انواع ابزارهای مالی بازار سرمایه با سود ثابت

 

تعریف اوراق بهادار دولتی مرکزی:

این اوراق جهت تأمین مالی فعالیت های دولت انتشار می یابند و از ایمن ترین انواع اوراق بهادار می باشند . پرداخت هایی که برای این اوراق صورت می‌گیرد شامل بهره ثابت در زمان های معین به اضافه مبلغ ارزش اسمی در سررسید می باشد. سررسید این اورق بیشتر از یک سال می باشد و برخی از آنها بدون سررسید است و در بازارسرمایه به طور گسترده به فروش می رسد.

تعریف اوراق بهادار نهادهای دولتی: (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

تعریف اوراق بهادار شرکتی: (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

تعریف اوراق بهادار شهرداری ها:

این اوراق توسط دولت‌های محلی و ایالتی به غیر از دولت مرکزی منتشر می‌گردد و شامل دو نوع زیر است:
قرضه عمومی : بازپرداخت آن از طریق مالیاتی که سازمان انتشار دهنده دریافت می کند، صورت می پذیرد
اوراق قرضه طرح های ویژه (درآمدزا) : بازپرداخت این اوراق از محل درآمدهای پروژه صورت می گیرد.

 

تامین مالی از طریق اوراق بهادار شرکتی در چرخه عمر چگونه است؟  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

بررسی تطبیقی اوراق از منظر ریسک و بازده:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

بررسی ریسک تامین مالی و استراتژی  مناسب مدیریت آن:

ریسک اوراق بهادار شرکتی بر خریدار اوراق حاکم است که ریسک عدم ایفای تعهدات، "نوکول"ناشر را شامل می‌شود. این ریسک در شرکت های بزرگ و معتبر بسامد کمی داشته ولی در صورت بروز شدت اثر بالایی برای خریدار دارد. جایگاه ریسک و استراتژی مدیریت آن در ذیل نشان داده شده است.   ( شکل مربوط به این بخش را در فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا فایل پی دی اف ( PDF .pdf)  مطالعه فرمایید.) 

 

ابزارهای مالی مشتقه بازار سرمایه: ابزارهای مالی هستند که ارزش آن ها از یک دارایی دیگر مشتق می‌شود . این ابزارها به پنج گروه روبرو تقسیم می‌شوند:

تعریف قراردادهای آتی (استاندارد):  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

تعریف پیمان های آتی :  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

وجوه تمایز قراردادهای آتی و پیمان های آتی:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

تعریف تاخت (معاوضه):

توافقی است بین طرفین قرارداد برای معاوضه جریان های نقدی در آینده که این جریانهای نقدی می توانند با ارز یکسان یا متفاوت و با پرداخت های ثابت یا شناور باشند . به عبارت دیگر قرارداد تاخت خرید و فروش هم زمان اسناد بهادار مشابه یا تعهدات مشابه است .

این قرارداد برای کاهش هزینه های مالی ، پوشش ریسک قیمت ها ، آربیتراژ نمودن در شرایط عدم تعادل بازار ، ترکیب کردن انواع اوراق بهادار و ... استفاده می شود.

تعریف اختیار معامله:

توافقی است بین دارنده اختیار (تحصیل کننده اختیار یا خریدار اختیار) و واگذارنده اختیار (فروشنده اختیار) که به دارنده ی آن اختیار حق خرید یا فروش دارایی خاص (اعم از دارایی مالی یا غیرمالی) را با قیمتی مشخص و در تاریخ معین و یا قبل از آن در زمان آینده می‌دهد . اختیار معاملات به دو دسته تقسیم می شوند:

اختیار خرید ( Call Option)

اختیار فروش (Put Option)

تعریف منتج از سهام:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

بررسی تطبیقی اوراق از منظر ریسک و بازده:  (با دانلود فایل پاورپوینت  ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)

 

 


برچسب ها: محتوای آموزشی مدیریتی فایل پی دی اف آموزشی فایل پاورپونت مدیریتی فایل آموزشی سرمایه گذاری در بورس بورس سهام سهم انواع ابزارهای مالی اوراق مشتقه مدیریت مالی تعریف پذیره نویسی تعریف عرضه اولیه تعریف سهام خاض تعریف سهام عادی انواع سهام طبقه بندی سهام اوراق سهام انواع اوراق بهادار اوراق بهادار بازار سرمایه مالی و سرمایه گذاری مالی ابزارهای مالی
دیدگاه
دیدگاه شما :